Zuid Afrika dag 19 - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jorn Bie - WaarBenJij.nu Zuid Afrika dag 19 - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jorn Bie - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika dag 19

Door: Jorn

Blijf op de hoogte en volg Jorn

04 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Zuid Afrika dag 19
We worden deze ochtend om 10 voor 6 opgehaald om de trip te maken om de haaien te zien. Het lijkt erop alsof we elk uur van de nacht zijn wakker geworden en we zijn ruim voor de wekker wakker en pakken geroutineerd de spullen in en brengen ze naar de auto. Even omrijden, sleutels in de brievenbus en klaar. Alleen jammer dat ik net niet bij het kastje voor de tec kan en tegen het hek aanrijdt. Alles doet het nog en het busje is op tijd.
Om half 7 zijn we op de plaats van bestemming en om 7 uur sharp gaan we met 22 mensen de boot op, op weg naar de haaien. Er is een persoon die toch maar niet gaat duiken. Hij is groen/geel/wit en spuugt alles eruit (lekker praatje: half uur later zien we een compleet ontbijt langsdrijven, bah). We krijgen uitleg over de kooi en trekken daarna onze wetsuit aan.
Per tourbeurt gaan er 7 mensen in de kooi en zitten in een soort lotus houding (knieën op het binnenste gele touw, buitenste touw is beetje gevaarlijk) en zodra er een haai wordt gespot wordt er “dive” geroepen en houdt je je adem, zak je naar de onderkant van de kooi en zie je de haai onder water. Wij zijn als laatste groep en het is minder spectaculair dan vooraf verwacht. Sterker, er liggen nog 4 boten in hetzelfde gebied om haaien te spotten en er zijn weinig haaien.
Maar als er dan een haai langskomt…WOW!! Dat is echt super gaaf!
Zoals gezegd zijn wij als laatste groep. Puck heeft grote moeite om door haar mond te ademen (de duikbril sluit de neus af) en moet iets eerder afhaken. We zien enkele kleinere haaien….totdat er “dive” geroepen wordt en een levensgrote witte haai langs zwemt. Tjongejonge, wat geweldig!!
Niet lang erna varen we terug, douchen we snel en gaan we eind van de ochtend op weg naar Stellenbosch. Voor de kenners onder ons, we gaan naar het ultieme wijngebied van Zuid Afrika. Daarnaast is Stellenbosch bekend om de grote universiteit en vele studenten. Het appartement is fantastisch. Een echt Victoriaans landgoed, aan het randje van het centrum. Na een douche en half uurtje rusten (pff, echt wel moe), wandelen we naar het centrum en verkennen we de stad. Echt superleuk! Veel winkels, nog meer barretjes en restaurants, heul veul studenten en een hele relaxte sfeer. We besluiten bij “Het Wijnhuis” een wijn arrangement te nemen (6 verschillende wijnen, maar dan kwart glazen) en een kaas en wordt plankje. Top en zelfs de kinderen eten mee. Later op de avond gokken we op een heel druk restaurant vol mensen en ook die keuze is in de roos. We zijn de eerste klanten van een nieuwe “bediende” (blank haha) en het is wederom zooo lekker…
Tonnetje rond en een klein wijntje te veel stappen we moe maar voldaan het appartement in en kijken we uit naar het laatste gedeelte van onze vakantie. Morgen naar Kaapstad, waar we 3 nachten zullen blijven. Wat een prachtig land, mooie en fijne mensen en wat een cultuur….

• 05 Augustus 2016 - 08:27

Yvonne En Sjaak:

Hoi Afrikaanse Bietjes, zo te lezen genieten jullie volop met alles wat jullie mee maken, veel fun in Kaapstad, voorzichtig en tot het volgende verslag XXXX

• 05 Augustus 2016 - 23:29

Tineke:

Toch weer een leuke rvaring.... Niet? hoevaak lig je in hetzelfde water als zo een haai? Want die wijntjes zijn lekker, maar dat is zeker geen unieke ervaring voor jullie. Juist daarom genieten van wat je tegen komt. Foto's op FB zien er goed uit.
    Wij vieren hier het eerste weekend van het zomerterras.