Zuid Afrika 11e dag - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jorn Bie - WaarBenJij.nu Zuid Afrika 11e dag - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Jorn Bie - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika 11e dag

Door: Jorn

Blijf op de hoogte en volg Jorn

29 Juli 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

Zuid Afrika 11e dag
Vandaag laatste dag in St Lucia. ’s-Morgens bij de receptie een boot tour geboekt voor in de middag. Nijlpaarden en krokodillen kijken. Puck en Eliane wachten buiten even bij een groep aapjes. Leukleukleuk. Puck gaat op een gegeven moment op haar hurken zitten en zodra de aapjes zich verzamelen roept ze hard BOE. Puck lachen, aapjes weg….en binnen 15 seconden met z’n allen achter Puck aan. Haha. Dat zal haar leren.

Maar goed, eerst nog even ontbijten en wederom hebben we de mazzel om een berg Nederlanders te zien en te horen. St. Lucia is een leuk en gezellig dorp, maar volgens mij ook in de loop der jaren heel toeristisch geworden. Maar goed, de zon schijnt en we hebben we het naar ons zin. Nog even ingelogd om het nieuws te checken, maar dat heb ik na een paar minuten maar weer uitgezet. Wat leven we toch in een idiote wereld.

De boottocht is wat we ervan verwachten. Helemaal vol met toeristen en – joh – een behoorlijk aantal Nederlanders. De trip over het meer is wel mooi en we zien links en rechts nijlpaarden en – in iets mindere mate – krokodillen. Er is een iemand aan boord met een e-reader (ik noem geen naam), die heel af en toe even meekijkt, maar vaker zegt “oh, pff nou dat heb ik al gezien”, of “nou ja, het is maar een vogel”, of “jaja, weer een krokodil”. De omgeving is ook mooi, maar in de afgelopen 15 jaar is 90% van het meer verdampt. Dat heeft ook als gevolg dat het water 3x zo zout is geworden en het voor met name de nijlpaarden lastig is om hier te (over)leven. Het bestand nijlpaarden is dan ook drastisch gedaald en de omgeving telt nog circa 800 nijlpaarden.

Dat verklaart misschien ook waarom er wel overal borden staan dat je na 6 uur ’s-avonds (als het donker is) moet oppassen voor loslopende nijlpaarden in de straat, maar waar het om 10 uur nog druk is met toeristen en bewoners die rondslenteren. Dus.

s-Avonds in ieder geval lekker uitgebreid gegeten, koffers gepakt en morgen op naar Durban om de vlucht naar Port Elisabeth te nemen. De komende dagen weer volop dieren en dan afzakken naar de kust waar walvis spotten en duiken met haaien op het programma staan.
Wordt vervolgd.

• 29 Juli 2016 - 09:58

Tineke:

Heerlijk, naast de ochtendkrant even kijken of er al een nieuw stukje uit Afrika is. En ja hoor, een lekker bericht, ik zie het al voor me Puck die de aapjes plaagt....... Die daar niet bang voor zijn. In gedachten zie ik beelden van de animatie Tarzan, en dan natuurlijk Jane met de aapjes.
    En ik begrijp dat Afrika zonder die andere Nederlandse toeristen leuker kon zijn. Het is niet anders.
    Ook jammer dat wij mensen zo een invloed hebben op de natuur, zeker als je er zo mee geconfronteerd wordt. Dat zou iedereen toch moeten kunnen zien......... Dan gaan we misschien echt samenwerken op deze planeet.
    Ik ben heel erg benieuwd hoe die volgende etappe gaat worden, geen olifanten meer, maar nog grotere dieren in de zee.
    Geniet van al het moois