Zuid Afrika 8e dag - Reisverslag uit Bayamón, Puerto Rico van Jorn Bie - WaarBenJij.nu Zuid Afrika 8e dag - Reisverslag uit Bayamón, Puerto Rico van Jorn Bie - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika 8e dag

Door: Jorn

Blijf op de hoogte en volg Jorn

25 Juli 2016 | Puerto Rico, Bayamón

Achtste dag, Bayala (Rhino river lodge),
Aii, kwart over 5 de wekker voor de volgende gamedrive. Er staat nog steeds aardig wat wind en het is fris. En hoewel het gek klinkt zitten we het eerste half uur een beetje “dedain” in de jeep. Het lijkt een soort van normaal te worden om dieren te zien rondlopen.
Echter als we na anderhalf uur stoppen voor koffie, loopt er net een groep giraffen langs. Van klein tot groot en voor giraffe begrippen nieuwsgierig. Met op de achtergrond de bergen en opkomend licht (zon is er niet) is dit wel een magisch gezicht. En tja, dat kan soms niet op de foto worden vastgelegd.
Na de koffie vallen we met onze neus in de boter. Een groepje leeuwinnen met jong worden gespot. Daar wordt je als mens blij van. En niet veel later als we verder rijden loopt een leeuwin vlak voor ons langs, gespannen om een impala te grijpen aan de overkant van de weg. Wellicht te veel afleiding door ons, want de impala sprint weg en de leeuwin sjokt verder. Later zien we haar nogmaals en volgens de ranger zal ze vast en zeker een impala grijpen. Uiteindelijk spotten we op enige afstand nog een olifant, maar voor de ochtend is het mooi geweest.
Uiteindelijk om half 10 terug en big mama heeft een behoorlijk ontbijt gemaakt. Daarna eindelijk even de tijd om het huis goed te bekijken. Is een soort omgebouwde boerderij met – zoals gezegd – heel veel luxe en totale privacy. En vanuit ons zwembad zien we gezellig een groepje wrattenzwijnen rondlopen. Leuk toch?
Om half 3 start de middag gamedrive en het doel is toch wel om het enige ontbrekende big 5 dier te spotten, het luipaard. Van nature zijn luipaarden schuw, dus vingers gekruist.
Uiteraard spotten we geregeld impala’s. Een soort hert, maar dan met 3 strepen aan de achterkant in de vorm van de “M”. Een keer raden…..De M van MacDonalds. Zij zijn het fastfood voor de overige roofdieren. Ook de giraffen zijn nog steeds goed vertegenwoordigd.
Na een half uur rijden (of iets meer) meldt de ranger dat er mogelijk een cheeta in de buurt is (het zusje van het luipaard). Rijden, zoeken, turen, rijden, impala’s, zoeken…en dan spot ik haar per ongeluk. Wat een super mooi dier! Ze schijnt de 112 km/pu in 3 seconden te lopen en terug naar 14 km/pu in 1 stap. Door haar ogen (weinig wit) ziet ze overdag tot 2,7 km ver, dus hpajes verzekerd. Maar echt een knappe mooie en slanke dame om te zien.
Niet heel veel later, als de duisternis bijna aan het invallen is, zien we eerst een kudde bizons en daarna de leeuwin van vanmorgen volop op jacht. De impala in de buurt zal ’t waarschijnlijk niet redden tot morgenochtend. Als het nog donkerder wordt zien we een olifant in de weer met wat bomen en rennen de impala’s ons om de oren (woordgrapje).
Terug bij ons onderkomen hebben we wederom een 3 gangen diner (tussen de middag om 2 uur hadden we ook al een 3 gangen lunch). Erg lekker, maar het voelt als de dikke man uit Monty Python. Vol! Niet normaal. En laat nou ook nog een Amerikaanse mevrouw jarig zijn en een choco taart krijgen van “het huis”, nou we zijn klaar. Onder begeleiding van de nachtwaker lopen we naar ons huis (vanmorgen was er nog een cheeta gespot bij een ander huisje), waar we ons gaan op/ontladen voor de dag van morgen. De laatste gamedrive en dan 3 dagen St Lucia, de stad van de krokodillen en nijlpaarden.

• 25 Juli 2016 - 21:39

Annelies En Raymond:

Het klinkt allemaal geweldig. Hopelijk lukt het ook nog om het jachtluipaard te spotten.
    Nog heel veel plezier!

• 25 Juli 2016 - 21:47

Willy En Cor Bakker:

Hallo allemaal,we hebben net het verslag van de 8e dag gelezen.
    Jullie hebben al aardig wat wild gezien en gaan nu waarschijnlijk nooit meer naar de dierentuin, behalve als er een speeltuin is.
    Hier is het nog steeds warm en droog, dus al 2 x de tuin gesproeid.
    De poezen missen jullie, maar pa is elke dag geweest en vooral Rosy is erg aanhankelijk.
    Pluis loopt meer weg en is boos, dat ze niet naar buiten kan.
    De buren gaan "s-morgens kijken en nemen dan de krant mee,zodat ik kan zien dat ze geweest zijn
    Een mooie reis en leuk verteld.
    Valt het links rijden mee?

dikke kus

oma en opa

• 26 Juli 2016 - 00:04

Tineke:

Het wordt een beetje gewoon voor jullie he.... Leeuwen, giraffen en impalas voor je neus. Geweldig! En soms is het mooier gewoon te genieten van het moment dan door een fotocamera te kijken

• 26 Juli 2016 - 16:29

De Verkoutertjes:

Wauwie, wat een verhalen allemaal. Te gek om te lezen.
    Veel fotoplezier tussen de Nijlpaarden en kroko`s.
    Toedels xxx